Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobus hybrydowy na ulicach Jeleniej Góry

Alina Gierak
Przez najbliższy tydzień jeleniogórzanie będą mogli jeździć nowoczesnym autobusem o napędzie elektrycznym. Miejski Zakład Komunikacyjny testuje hybrydę na linii nr 6

Co jest takiego szczególnego w tym autobusie?
Kiedy zatrzymuje się na przystankach, skrzyżowaniach i światłach, automatycznie wyłącza się mu silnik. Kiedy rusza, wykorzystuje silnik elektryczny. Jest to znacznie tańsze w eksploatacji i ekologiczne, bo jest mała emisja spalin.
Niestety, autobusy hybrydowe są bardzo drogie ( używany kosztuje ok. 1 mln 200 zł). Trzeba je jednak testować i sprawdzać w naszych, górskich warunkach, bo to - zdaniem fachowców- przyszłość komunikacji miejskiej.
- Autobus będziemy testować do 17 kwietnia - mówi Marek Woźniak, prezes MZK w Jeleniej Górze
Kierowca pojazdu, Piotr Bubin, podkreśla cichą i płynną jazdę, udogodnienia dla pasażerów i kierowców (klimatyzacja) oraz oszczędności paliwa.

W autobusie Volvo, który jeździ po Jeleniej Górze zastosowano technologię równoległego połączenia napędu dieslowskiego z elektrycznym. Oba napędy są niezależne od siebie. Silnik elektryczny jest wykorzystywany przy ruszaniu i rozpędzaniu pojazdu do prędkości ok. 20 km/h, co gwarantuje oszczędność paliwa. Powyżej tej prędkości uruchomiony zostaje silnik wysokoprężny, podczas gdy ładowane są baterie. Silnik elektryczny pracuje jako silnik oraz generator. Energia wytwarzana podczas hamowania ładuje baterie.
Technologia hybrydowa jest idealna w ruchu miejskim, charakteryzującym się częstym hamowaniem oraz przyspieszaniem. Dodatkowo może być wykorzystana w ruchu podmiejskim.

Jak zapewnia producent, silnik elektryczny zapewnia maksymalny moment obrotowy przy ruszaniu oraz odpowiednie przyspieszenie po postoju. Moc napędu elektrycznego jest absorbowana również na biegu jałowym. Podczas postoju autobusu silnik wysokoprężny zostaje wyłączony i nie emituje spalin, a pomocniczy system elektryczny gwarantuje bardzo cichą pracę.
Autobusy hybrydowe testowały wszystkie dolnośląskie miasta. Ale ani jedno nie zdecydowało się na zakup takiego pojazdu. Głównie z powodu wysokiej ceny, która na razie nie równoważy ich zdaniem oszczędności wynikające z eksploatacji auta.
Hybrydy kupiły jednak inne samorządy w: Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto