Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz gorsza sytuacja w PKP

Magdalena Kozioł
Jeżdżące zgodnie z rozkładem jazdy pociągi to będzie rarytas na polskiej kolei. W czerwcu znikną z rozkładu jazdy kolejne pociągi,  a w sierpniu same rozkłady
Jeżdżące zgodnie z rozkładem jazdy pociągi to będzie rarytas na polskiej kolei. W czerwcu znikną z rozkładu jazdy kolejne pociągi, a w sierpniu same rozkłady fot. Tomasz Hołod
Od czerwca znikną kolejne pociągi z rozkładu. Pogłębia się kryzys na kolei. Maszyniści grożą strajkiem.

W poniedziałek na Walnym Zgromadzeniu Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych zapadnie decyzja, czy i kiedy będzie strajk generalny na kolei i które pociągi nie wyjadą na tory.

Groźba protestu wisi również nad dolnośląskim oddziałem Przewozów Regionalnych. Tu szykowane jest referendum strajkowe, bo od kilku miesięcy pracownicy nie potrafią się dogadać z dyrektorem Przewozów Regionalnych we Wrocławiu, do których należą połączenia InterRegio i osobowe. Związkowcy boją się o miejsca pracy i płynność finansową spółki, bo nieterminowo przelewa im pensje. O tym, że związki nie wykluczają strajku, poinformowały już marszałka województwa. Jeżeli pociągi spółki staną, chaos na torach jeszcze się pogłębi.

Przedsmak tego pasażerowie mieli już 4 maja. Ponieważ PR mają długi wobec PKP Polskie Linie Kolejowe, zawieszono 48 międzywojewódzkich pociągów InterRegio. O tym, że składów (m.in. do Warszawy, Przemyśla, Krakowa, Bielska-Białej) nie wypuszczono na tory, podróżni dowiedzieli się tego samego dnia. W piątek PR ogłosiły, że te pociągi wracają do rozkładu jazdy, ale tylko... do poniedziałku (17.05).

- Gubię się w tym - rozkłada bezradnie ręce Janusz Woźniak, który do stolicy Dolnego Śląska często przyjeżdża z Poznania. Twierdzi, że dzisiaj PKP jest najmniej przewidywalnym przewoźnikiem. - Człowiek nie wie, czy gdzieś dojedzie - irytuje się.

Na tym bowiem nie koniec. Od 1 czerwca aż 27 pociągów zawiesić ma spółka PKP Intercity. Chodzi o składy jeżdżące pod szyldem Tanich Linii Kolejowych. Miała to zrobić już w sobotę 15 maja, ale zmiany przesunięto. I w tym przypadku chodzi o długi wobec PKP PLK.
Paweł Ney, rzecznik IC, zdradza, że pierwotnie zakładano zawieszenie nierentownych 43 pociągów. Nieoficjalnie wiadomo, że są wśród nich połączenia z Jeleniej Góry do Wrocławia i dalej do Warszawy, z Wrocławia do Lublina, Suwałk czy Terespola.

Od czerwca bałagan będzie większy, jako że wszyscy przewoźnicy wprowadzą sezonową korektę rozkładów jazdy. Skołowanemu podróżnemu będzie jeszcze trudniej rozeznać się w tym wszystkim. Tym bardziej że właśnie latem z dworców kolejowych mogą zniknąć rozkłady jazdy.

To nie żart. Przewozy Regionalne wypowiedziały umowę PKP (muszą jej płacić za wywieszenie na ścianach dworców swoich rozkładów), chcąc w ten sposób oszczędzić ponad 2,5 mln zł. Jak pasażer ma się dowiedzieć, o której godzinie odjeżdża jego pociąg - nie wiadomo. PR mają się nad tym zastanowić.

Mieszkańcy Wrocławia, okolicznych miejscowości i turyści będą mieli jeszcze jeden poważny problem, bo na remontowanym właśnie Dworcu Głównym z użytkowania muszą zostać wyłączone niektóre perony. Najpierw mówiło się o jednym, teraz o dwóch.

- Zmniejszy się wówczas przepustowość Głównego. To znaczy, że mniej pociągów tam wjedzie i mniej wyjedzie - wyjaśnia wicemarszałek Zbigniew Szczygieł, odpowiedzialny w regionie m.in. za transport.

Kiedy poznamy szczegóły? Tego nie wiadomo, bo choć prace przy remoncie dworca się zaczęły, to nie uzgodniono jeszcze ich harmonogramu.

Całe to zamieszanie może spowodować, że zniechęceni klienci kolei będą chętniej wybierać podróż samochodem czy autobusem, a to oznacza dla kolejarzy mniejsze wpływy z biletów. Na fatalną sytuację finansową Przewozów Regionalnych ma wpływ także to, że - choć jest połowa maja - to nie wszystkie samorządy wojewódzkie podpisały umowy o wysokości tegorocznej dotacji. Nie zrobił tego jeszcze zarząd województwa dolnośląskiego, a także śląskiego i kujawsko-pomorskiego.
Dolnośląski samorząd, który miał przelać 70 mln zł, płaci jedynie co miesiąc zaliczki.

Wicemarszałek Szczygieł tłumaczy, że negocjacje z zarządem PR trwają, ale trudno rozmawiać, skoro nie wiadomo, jakie decyzje w sprawie wyłączenia peronów na Głównym podejmą PKP.

PR deklarują, że zrobią wszystko, by sytuacja wróciła do normy, ale mają kłopoty nie tylko na torach. W kwietniu PKP nie udostępniły spółce kas na dworcu tymczasowym przy ul. Suchej we Wrocławiu. Ze względu na długi. Pasażerowie uniknęli kłopotów, bo w okienkach IC mogą kupić bilet na wszystkie połączenia.

- Ciekawe tylko, jak długo? - zastanawia się jeden z kolejowych działaczy związkowych. - Nie wierzę, że wojnę na kolei uda się zatrzymać. Na tory, zamiast pociągów, wyjdą strajkujący kolejarze.

Skąd się wzięło tyle spółek na polskiej kolei?

10 lat temu rządzący zdecydowali, by PKP podzielić na wyspecjalizowane firmy. Dzisiaj walczą one ze sobą, bo nie są w stanie płacić za świadczone usługi (użytkowanie torów, prąd itd.). W 2000 r. z - PKP, której akcjonariuszem jest Skarb Państwa, wydzielono spółki, m.in.:
- PKP Intercity
- PKP Polskie Linie Kolejowe (zarządzają torami)
- PKP Cargo (zajmuje się przewozami towarowymi)
- WARS
- Energetyka
- Telekomunikacja Kolejowa
- PKP Informatyka
- Kolejowe Przedsiębiorstwo Turystyczno-Wypoczynkowe "Natura Tour"
- Kolejowa Oficyna Wydawnicza.

W 2001 r. wydzielono spółkę PKP Przewozy Regionalne.
Powstała ona na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP (działającej od 1998 r. do 2001 r.),

Do grudnia 2008 r. Przewozy Regionalne obsługiwały pociągi osobowe i przyspieszone.

W grudniu 2008 r. musiały przekazać spółce PKP Inter-city międzywojewódzkie pociągi pospieszne.

W grudniu 2009 r. PKP Przewozy Regionalne zmieniły nazwę (zniknął człon PKP).

W grudniu 2007 r. powołano do życia spółkę Koleje Dolnośląskie. Jej właścicielem jest zarząd województwa. Utrzymuje on również spółkę Przewozy Regionalne. W tym roku ma do zapłacenia spółce 70 mln zł. MAG

Podyskutuj na forum:
Jak, Waszym zdaniem, kolej powinna wybrnąć z kryzysu? Kto powinien podjąć decyzje w tej sprawie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto