Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak pomóc dziecku z ADHD odnaleźć się w szkole?

abcZdrowie.pl
abcZdrowie
ADHD to nie wyrok. Pomóż swojemu dziecku stawić czoła szkolnej rzeczywistości

Objawy ADHD, czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, pojawiają się zazwyczaj zanim dziecko ukończy 7. rok życia, jednak najczęściej rozpoznawany jest on nieco później – w młodym wieku szkolnym. Rodzice zaczynają się niepokoić, kiedy widzą, że zachowanie ich dziecka znacznie różni się od zachowania rówieśników. Ze względu na problemy ze skupieniem uwagi, zaczyna mieć problemy w nauce. Można jednak pomóc mu odnaleźć się w rzeczywistości szkolnej.

Czym jest ADHD?

ADHD, określane także jako zespół hiperkinetyczny, objawia się nadpobudliwością oraz nadruchliwością, co sprawia, że uczeń często dostaje łatkę „trudnego”. Kłopoty z koncentracją i skupieniem uwagi przez dłuższą chwilę stają się przyczyną szkolnych niepowodzeń, co wiąże się z obniżeniem poczucia wartości siebie i chęci naszej pociechy do działania. Niejednokrotnie widoczny jest rozdźwięk pomiędzy faktycznymi możliwościami intelektualnymi malucha, a osiągnięciami wyrażonymi w ocenach. Szkoła często kojarzona jest przez dziecko z miejscem niepowodzeń i różnorodnych porażek, co potęguje poczucie bycia gorszym od innych. Problemem okazuje się nie tylko nauka, ale i kontakty z rówieśnikami. Pragnienie akceptacji rodzi chęć zaimponowania kolegom, stąd skłonność do podejmowania ryzykownych zachowań, sięganie po różnego typu używki, powtarzające się akty przemocy wobec słabszych czy wagarowanie. W związku z tym dziecko od samego początku potrzebuje ogromnego wsparcia rodziców, bez których nie jest w stanie samodzielnie pokonać szkolnych trudności.

Szkolne problemy dziecka z ADHD

Konieczność spędzenia 45 minut w szkolnej sali jest dla dziecka z ADHD ogromnym wyzwaniem. Nie może ono przestać się wiercić, zaczepiać innych i chodzić po klasie. Zaburzenia uwagi rodzą trudności z opanowaniem nowego materiału, a także z odróżnieniem informacji istotnych od mniej ważnych. Uwagę dziecka łatwo rozpraszają inne bodźce, takie jak choćby dźwięk zza okna, czy kolorowe tablice na ścianie, dlatego często nie wie ono, co właściwie powinno w danej chwili robić, a jego praca jest chaotyczna. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że zaburzeniom koncentracji i nadmiernej ruchliwości często towarzyszą inne dysfunkcje, np. dysleksja (trudności z czytaniem), dysortografia (nieumiejętność zastosowania reguł pisowni), dysgrafia (kłopoty z pisaniem) czy dyskalkulia (kłopoty z liczeniem). Dotyczą one umiejętności, na które w szkole kładzie się szczególnie silny nacisk, co tym bardziej nie sprzyja osiągnięciom edukacyjnym. Gromadzenie, porządkowanie i wykorzystanie wiedzy utrudniają często pojawiające się zaburzenia językowe przejawiające się np. poprzez zbyt szybkie i głośne mówienie, niemożność zbudowania poprawnych pod względem stylistycznym i gramatycznym zdań czy częste gubienie wątku wypowiedzi. Wpływa to nie tylko na dokonania szkolne, ale w znacznym stopniu utrudnia kontakty z rówieśnikami i nauczycielami.

Odrabianie lekcji z dzieckiem nadpobudliwym

Brak dyscypliny, wspomniane kłopoty z koncentracją i nieumiejętność planowania pracy sprawiają, że odrabianie lekcji jest dla dziecka z ADHD szczególnie problematyczne, dlatego tak ważna jest pomoc rodziców. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie warunki. Powinno się zminimalizować liczbę rozpraszających uwagę dziecka bodźców, najlepiej, by biurko było po prostu puste. Warto ustawić je z dala od okna, przodem do pustej ściany. Ważne jest także rozpoczynanie pracy o stałej porze i konsekwentne przestrzeganie wyznaczonego czasu. Dobrze, by dziecko wiedziało, kiedy będzie mogło wrócić do zabawy – będzie to stanowiło odpowiednią motywację do podjęcia działań. Pamiętajmy, że dziecku trudno jest usiedzieć w jednym miejscu, zwłaszcza kiedy musi zajmować się czymś, co nie sprawia mu przyjemności, dlatego nie możemy zapominać o przerwach. Podczas tych kilku minut nie powinno jednak zajmować się niczym absorbującym, by powrót do odrabiania lekcji nie stanowił większego problemu. Pracę warto rozpoczynać od zadań najłatwiejszych – powodzenie skutecznie zachęci malucha do podejmowania dalszych wyzwań. Zapamiętywanie ułatwi mu korzystanie z kolorowych zakreślaczy, map myśli, tabel czy wykresów.

Podstawą pracy z dzieckiem z ADHD jest konsekwencja. Wdrożenie tych prostych zasad skutecznie usprawni jego pracę i zwiększy szanse na powodzenie, a co za tym idzie – wiarę we własne możliwości.

Wsparcie redakcyjne od:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto