Z roku na rok rosną subwencje z budżetu państwa dla poszczególnych spółek grupy PKP i PKP Przewozy Regionalne. Tylko w zeszłym roku wyniosły one 2 mld 749 mln złotych, wobec 2 mld 620 mln w roku 2009. Niestety, wraz ze wzrostem budżetowej pomocy, polskie koleje nie odnotowały wzrostu dochodów i wykazały straty w wysokości 730 mln złotych za rok 2009.
Także 2010 rok nie będzie dla polskiej kolei udanym rokiem, do czego przyczyniła się także sroga zima. Tylko zarząd PKP Cargo zapowiedział poprawę sytuacji finansowej i wypracowanie blisko 40 mln zł zysku.
Zobacz film: Chaos na kolei - zobacz film
Złe wyniki finansowe kolejowych spółek spowodować mogą konieczność ogłoszenia ich bankructwa. Zdaniem serwisu Money.pl, scenariusz ten wydaje się coraz bardziej prawdopodobny. Rząd pracuje bowiem nad nowelizacją ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Zmiany wymuszą na spółkach grupy PKP i PKP PR konieczność dostosowania się do przepisów unijnych.
W praktyce, wejście w życie nowych przepisów, oznaczać będzie, że spółki znajdujące się w najgorszej kondycji finansowej - PKP Intercity, PKP Cargo i PKP Przewozy Regionalne - będą musiały niemal automatycznie ogłosić bankructwo.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?