PIŁA - Dworzec PKP - zabytek oficjalny

Pilski dworzec kolejowy wraz z unikatową okrągłą parowozownią trafił na listę zabytków. Stało się tak po blisko dziesięciu latach starań. O wpis zabiegał konserwator zabytków, a także stowarzyszenie „Pilska Parowozownia „Okrąglak”. Mniej z tego faktu cieszy się PKP, bo utrzymanie zabytku będzie więcej kosztować.
Każdy remont dworca będzie teraz musiał zaakceptować konserwator zabytków
 fot. Michał Nicpoń

Starania o uznanie pilskiego dworca zabytkiem trwały długo. Na początku chodziło o samą parowozownię. To unikat na skalę światową. W całej Europie zachowały się jedynie dwa takie obiekty. Jeden w Berlinie, drugi właśnie w Pile. Okazało się jednak, że ochroną warto objąć całą stację kolejową Piła Główna. Zabytkowy jest nie tylko sam budynek dworca, ale również wiaty na peronach, tunel łączący dworzec z miastem czy... pisuary z drugiej połowy XIX wieku.

Co dla dworca, a w szczególności parowozowni, która popada w ruinę, oznacza wpisanie do rejestru zabytków? Przede wszystkim to, że zostały z mocy prawa objęte ochroną.

– Do tej pory mieliśmy obawy, że cały obiekt może po prostu zostać rozebrany – mówi Piotr Ziółkowski, prezes stowarzyszenia Okrąglak, które walczy o utrzymanie i zagospodarowanie zabytku. – Teraz została potwierdzona jego wartość. Wszelkie zmiany muszą być aprobowane i konsultowane z konserwatorem zabytków. To daje pewne bezpieczeństwo – dodaje Ziółkowski.

Z jednej strony ochrona z drugiej – ograniczenia. Szczególna ochrona konserwatora ogranicza swobodę dysponowania tymi obiektami. Ponadto właściciele i administratorzy powinni teraz z większą starannością zadbać o ich stan techniczny. Jak na decyzję tę reaguje właściciel obiektu – PKP SA?

– Wpis pilskiego dworca do rejestru zabytków nie wiąże nam rąk – podkreśla Piotr Kryszak, rzecznik prasowy poznańskiego oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w Poznaniu. – Może jednak utrudniać gospodarowanie tymi obiektami i zwiększać koszty utrzymania. Ostry reżim prawny i każdy remont uzgadniany z konserwatorami zabytków, to z pewnością większe nakłady – dodaje.

Tak naprawdę nie o samą ochronę zabytku chodzi ale o jego zagospodarowanie. Dziś samo wejście do parowozowni, ze względu na stan techniczny jest niebezpieczne. Wpis na listę zabytków może to zmienić.

– Status zabytku otwiera drogę do nowych źródeł finansowania remontu parowozowni – mówi Piotr Ziółkowski. – Mam nadzieję, że znajdą się podmioty, w tym być może również władze samorządowe, które obiekt zagospodarować zechcą – dodaje.

Pomysłów na pilski Okrąglak jest kilka. Jeden z nich to przywrócenie parowozowni pierwotnej funkcji. W Pile funkcjonuje już przecież firma zajmująca się odrestaurowywaniem parowozów. Dodatkowo jej pracy „ na żywo” mogliby przyglądać się turyści.

Michał Nicpoń

  • Głos Wielkopolski

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3