Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porozmawiajmy o Pile: jak jeździ się po naszym mieście?

Agnieszka Kledzik
Porozmawiajmy o Pile
Porozmawiajmy o Pile
Kolejna odsłona wielkiej akcji Tygodnika Pilskiego Porozmawiajmy o Pile. Ponad 15 procent pilan w pierwszej kolejności chciałoby remontu dróg i ulic. Tak wynika z badań Homo Homini. Przyjrzeliśmy się zatem drogom w naszym mieście.

Piła ma niemal 150 kilometrów dróg. Ale w obrębie miasta są też drogi powiatowe, stanowią ponad 40 kilometrów, wojewódzkie - 11 kilometrów, krajowe - około 14 kilometrów Wiele przybyło w ostatnich latach: al. 500 - lecia, ul Koszalińska przez lotnisko, czy Philipsa. To są jednak nowe odcinki obwodnicy śródmiejskiej, dzięki której szybko można zrobić rundę wokół miasta i dostać się do wybranego punktu w centrum. Gorzej ze starymi ulicami, z których wiele nadal wymaga remontu, choć i tu coś ruszyło. Niedawno zmodernizowano ul. Lotniczą, Siemiradzkiego, ekipy remontowe działają na Bydgoskiej i Podchorążych, niebawem poszerzona zostanie jezdnia na Konarskiego.

>>> Kliknij też: Porozmawiajmy o Pile: wszystko o naszej akcji

- Dostajemy też wnioski od mieszkańców o naprawę dróg, są one w miarę naszych możliwości finansowych realizowane. Choćby na ul. Przemysłowej, gdzie jest już opracowana dokumentacja techniczna - zapewnia Jerzy Mac, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Małe korki
Generalnie jest zatem coraz lepiej, a i układ komunikacyjny znacznie się poprawił.

- Nie ma korków, dziur w ulicach też na szczęście jest już niewiele - chwali pilskie drogi taksówkarz ze Złotowa, który jeździ po Pile w korporacji Halo Taxi .

Są też miejsca gdzie jeździ się gorzej, ale kierowcy wskazują najczęściej na te ulice, które akurat są w remoncie, wspomnianą Podchorążych, czy też Bydgoską, gdzie na nieremontowanym odcinku trwa łatanie dziur. Ale taksówkarze oceniają też jakość wykonanych napraw. Ostatnie ulewne deszcze okazały się testem dla nowego ronda przy ulicy Bydgoskiej.

- Są tam studzienki, a mimo to deszczówka nie spływała. Jak przejeżdżały auta, fontanna wody spływała na chodnik - opowiada pan Marek, taksówkarz z postoju przy pl. Zwycięstwa.

Z kolei jego kolega po fachu, pan Wiesław narzeka na "elki", które jeżdżą po centrum w godzinach szczytu.

- Obiecywano, że przy największym ruchu samochody nauki jazdy nie będą jeździły al. Piastów, tym czasem znowu blokują miasto. Poza tym po Pile jeździ się dobrze, nie ma aż takich korków - zapewnia.

Dobra siatka dróg
To, że Piła jest dobrze skomunikowana i przejezdna zdaniem urbanistów jest zasługą wzorcowej siatki ulic opartej na modelu promienisto-obwodowym. Co to oznacza? Ulice jak promienie rozchodzą się z centrum do wszystkich dzielnic i połączone są właśnie okręgiem obwodnicy śródmiejskiej. Dzięki temu, można dojechać z Podlasia na Górne bez wjeżdżania do centrum.

- To umożliwia w określonych rejonach uspokojenie ruchu samochodowego lub całkowite wyprowadzenie go z centrum - przekonuje Iwona Wojtecka, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

Tak od lat jest na deptaku w obrębie ulic Śródmiejskiej i Ossolińskich. Niebawem z ruchu wyłączona zostanie 14 - Lutego i krótki odcinek 11 Listopada, gdzie po remoncie będzie deptak. Miasto zaczyna też stawić na drogi jednokierunkowe, taka ma powstać wkrótce na ul. Kossaka, gdzie kosztem jednego pasa pojawią się nowe parkingi. Po wybudowaniu ul. Karpackiej, która połączy Podchorążych z Wawelską będzie też lepsza komunikacja między terenami przemysłowymi, gdzie jest wiele firm.

- Z kolei zewnętrzna obwodnica prowadzi ruch tranzytowy po obrzeżach miasta. Całkowite wykluczenie tranzytu z Piły nastąpi z chwilą wybudowania drogi ekspresowej na 11- dodaje urbanistka.

W planach jest też połączenie ulic od Okrzei do Siemiradzkiego, poprzez budowę wiaduktu kolejowego i dalej aż do Motylewskiej. Dzięki temu mieszkańcy Staszyc będą mieli łatwiejszy dostęp do centrum.

Ale to daleka przyszłość. Bardziej potrzebne są remonty dróg już istniejących, jak choćby Wyspiańskiego, ul. Drygasa, al. Niepodległości, wiele do życzenia pozostawia jeszcze al. Piastów przebiegająca przez centrum. Ale dziury na szczęście z nich znikają.

Porozmawiajmy o Pile: czekamy na wasze komentarze o tym, jak się jeździ po Pile.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto