Przetarg na budowę drogi ekspresowej S10 z Piły do Stargardu za dwa lata? Według GDDKiA taki scenariusz jest możliwy

Agnieszka ŚwiderskaZaktualizowano 
W ubiegłym tygodniu odbyło się posiedzenie KOPI na którym m.in. wybrano najlepszy, siódmy (niebieski) wariant przebiegu drogi ekspresowej S10. W Pile zaplanowany jest węzeł Koszyce
W ubiegłym tygodniu odbyło się posiedzenie KOPI na którym m.in. wybrano najlepszy, siódmy (niebieski) wariant przebiegu drogi ekspresowej S10. W Pile zaplanowany jest węzeł Koszyce Fot. GDDKiA Szczecin
108 kilometrów, których budowa ma kosztować 4 mld złotych. To najważniejsze na razie fakty dotyczące odcinka drogi ekspresowej S10 z Piły do Stargardu, z którego budową GDDKiA chce ruszyć już za dwa lata. Pod warunkiem, że w Warszawie będzie zielone światło czyli pieniądze. Inwestycja nie ma bowiem zagwarantowanego budżetu - jest poza limitem finansowym Programu Budowy Dróg Krajowych.

Na oficjalnej mapie Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest duża biała plama. Obejmuje całą północną Wielkopolskę i sporą część zachoniopomorskiego oraz pomorskiego. To biała plama, na której w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-23 (z perspektywą do 2025) nie jest planowana żadna większa inwestycja poza obwodnicą Wałcza w ciągu S10 oraz obwodnicą Szczecinka i 50-kilometrowym odcinkiem S11 od Koszalina do Bobolic. Poza tymi wyjątkami patrząc z perspektywy Piły na S11 i S10 w obu kierunkach nic nie ma się wydarzyć. Nic w ramach limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Planowana budowa S10 na odcinku z Piły do Stargardu (108 kilometrów) czy S11 z Piły do Poznania (65,9 km) jest poza nim.

Skąd w takim razie GDDKiA chce wziąć pieniądze na te inwestycje? W każdej chwili rząd może zwiększyć limit finansowy Programu, a minister infrastruktury wskazać oba zadania do realizacji. Może też liczyć na oszczędności na przetargach - choć uzbieranie choćby 4 mld złotych może okazać się dość czasochłonne. Bardziej prawdopodobne jest to, że któraś z inwestycji planowanych w ramach limitu z różnych powodów wypadnie albo przesunie się w czasie. W to miejsce może właśnie wskoczyć S10 czy S11. Pod warunkiem, że będą miały gotową dokumentację.

Blisko 20 mln złotych - tyle zarezerwowano na prace przygotowawcze na budowę odcinka z z Piły do Stargardu. Prawie 4 mln złotych kosztowało przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Tydzień temu odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) na którym przyjęto studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) oraz wybrano najlepszy wariant przebiegu ekspresówki. W sierpniu GDDKiA wystąpi już o decyzję środowiskową.

Zgodnie z harmonogramem inwestycja za dwa lata powinna być gotowa do ogłoszenia przetargu w formule zaprojektuj i wybuduj

- Zgodnie z harmonogramem inwestycja za dwa lata powinna być gotowa do ogłoszenia przetargu w formule zaprojektuj i wybuduj - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

- Jestem spokojny o to, że będzie można wtedy ruszać z inwestycją - mówi poseł Marcin Porzucek.

A co z finansowaniem?

- Nie przywiązujmy się zbytnio do programu - mówi Marcin Porzucek. - Najważniejsze jest to, żeby być przygotowanym z dokumentacją. To może się okazać lepszą gwarancją finansowania niż bycie teraz ujętym w limicie finansowym.

- Posiadanie gotowej dokumentacji ułatwia, a często wręcz umożliwia o zabieganie środków finansowych na budowę drogi - potwierdza Mateusz Grzeszczuk.

Nie przywiązujmy się zbytnio do programu. Najważniejsze jest to, żeby być przygotowanym z dokumentacją. To może się okazać lepszą gwarancją finansowania niż bycie teraz ujętym w limicie finansowym

GDDKiA przygotowuje dokumentację nie tylko na odcinek z Piły do Stargardu, ale także na 6-kilometrowy odcinek Szczecin Kijewo-Szczecin Zdunowo. Zgodnie z harmonogramem przetarg na projekt i wykonanie również ma być ogłoszony w 2021 roku.

Tymczasem na koniec września powinna być już gotowa obwodnica Wałcza. Powinna, gdyż wykonawca - Energopol Szczecin złożył właśnie w sądzie wniosek o upadłość. Zobowiązał się jednak doprowadzić budowę do końca. Teraz obwodnica jest ukończona w 85 procentach.

Na koniec września powinna być już gotowa obwodnica Wałcza. Powinna, gdyż wykonawca - Energopol Szczecin złożył właśnie w sądzie wniosek o upadłość

Docelowo “dziesiątka” na całej swojej długości - 460 km, ma być drogą ekspresową. Na razie na liczącym 157 kilometrów odcinku od Szczecina do Piły “ekspresowych” jest zaledwie 13,8 kilometrów. W budowie są 24,2 kilometry, a w przygotowaniu 114 - czyli wspomniany odcinek z Piły do Stargardu oraz Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo. W przygotowaniu jest również odcinek Piła - Bydgoszcz.

polecane: Flesz: Ceny owoców i warzyw niezmiennie na bardzo wysokim poziomie.

Wideo

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
c
choszczno

Który wariant został wybrany?

G
Gość

tak PiS "docenia" Wielkopolan - a pan Porzucek jest jednym, wielkim parlamentarnym "impotentem".

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3