Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Poznania szybciej w każdym kierunku. Dopiero za kilka lat

Norbert Kowalski
Arch. NM
Co najmniej pięć mld zł zostanie przeznaczonych do 2023 roku na modernizacje tras kolejowych z Poznania do Piły, Warszawy, Szczecina czy Wrocławia

– Wielkopolska jest wyjątkowo aktywnie rozwijającym się regionem, który podejmuje wiele inwestycji w infrastrukturę kolejową. Chcemy, by ona wciąż była ulepszana. Zależy nam na rozwoju całego województwa ze względu na poprawę komfortu życia zarówno w aglomeracji poznańskiej, jak i w całej Polsce – mówiła na wczorajszej konferencji Marlena Maląg, wicewojewoda wielkopolski.
Na spotkaniu obecny był również Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, który przedstawił założenia i etapy realizacji Krajowego Programu Kolejowego w Wielkopolsce. Zgodnie z nim do 2023 roku PKP wyda ponad 5 mld zł na modernizacje 13 tras kolejowych, które znalazły się na tzw. liście podstawowej. Oprócz nich na liście rezerwowej jest jeszcze dziewięć projektów o wartości ponad 3,5 mld zł. Łączna wartość wszystkich 22 projektów wynosi ponad 9 mld zł.
– Projekty z listy podstawowej na pewno będą zrealizowane. Większość z nich już jest do tego przygotowana, a na niektórych trasach nawet trwają prace. Z kolei w przypadku planów z listy rezerwowej już teraz przygotowujemy dokumentację, by w razie pozyskania dodatkowych pieniędzy również móc je zrealizować – opowiadał Ireneusz Merchel.

Zaoszczędzić czas
Na liście podstawowej znalazły się najważniejsze trasy kolejowe w Wielkopolsce, jak np. połączenie z Poznania do Szczecina. Modernizacja tej trasy została podzielona na dwa etapy. Pierwszy, który jest na liście podstawowej, zakłada remont na odcinku Poznań – Wronki. Z kolei trasa z Wronek do Szczecina na razie znalazła się na liście rezerwowej. Zgodnie z planami po modernizacji pociągi między Poznaniem a Szczecinem mogłyby się poruszać z prędkością 160 km na godzinę. Dzięki temu czas jazdy do Szczecina skróciłby się o 35 minut i wynosiłby ok. 1 godziny i 40 minut. To jednak może być dopiero początek rewolucji na kolei. – Ta trasa jest jedną z kilku linii, które docelowo chcemy przystosować do poruszania się z prędkością 200 km na godzinę. Łącznie do takiej prędkości chcielibyśmy przystosować około 800-1000 km torów – wyjaśniał Ireneusz Merchel.
Kolejną poważną inwestycją z listy podstawowej będzie modernizacja trasy z Poznania do Warszawy, która zacznie się w połowie przyszłego roku. Prace będą trwały na odcinku między Swarzędzem a Sochaczewem. Największe utrudnienia na pasażerów czekają jednak na odcinku Podstolice – Konin – Barłogi, gdzie ruch pociągów zostanie całkowicie wyłączony.
– To wynika z tego, że chcieliśmy maksymalnie skrócić czas prac (te mają się zakończyć do 2020 roku – dop. red.). Co prawda kilkanaście lat temu ta linia przeszła modernizację, ale wtedy nie wykonano najtrudniejszych prac – opowiadał Ireneusz Merchel.
Planowana modernizacja pozwoli poruszać się pociągom po całej trasie z prędkością 160 km na godzinę. Czas podróży do stolicy wyniesie ok. 2 godzin i 20 minut. Szybsze ma być również połączenie Poznania z Wrocławiem, głównie dzięki zbliżającemu się zakończeniu prac na odcinku Poznań – Czempiń.
– Wszystko powinno być gotowe do końca tego roku. Wtedy czas przejazdu z Poznania do Wrocławia wynosiłby ok. półtorej godziny – zapewniał Ireneusz Merchel.

Rezerwa czeka na dodatkowe pieniądze
Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego znalazły się również połączenia z Poznania do Piły (po modernizacji czas przejazdu skróciłby się o 40 minut i wynosiłby około godziny), Kluczborka, Kiekrza czy Inowrocławia oraz z Oleśnicy przez Wrześnię do Gniezna.
Z kolei na listę rezerwową trafiła między innymi obwodnica towarowa Poznania, trasa Piła – Krzyż i Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski. To, czy te projekty zostaną zrealizowane, będzie zależało od wielkości wydatków poniesionych na trasy z listy podstawowej.
Przedstawiciele PKP zapewniają, że planowane remonty nie tylko przyspieszą podróże, ale również zapewnią większy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Odnowione mają zostać niektóre przystanki kolejowe, urządzenia sterowania ruchem, a do tego powstaną także nowe stacje kolejowe.

*****
- Polscy siatkarze poznali grupowych rywali w ME

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krotoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto