Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Osieku nad Notecią. Otwierał go król, a teraz... do świetności mu daleko

Martin Nowak
Martin Nowak
1851 - od tego roku funkcjonuje dworzec kolejowy w niewielkiej wsi Osiek nad Notecią w gminie Wyrzysk. To kolejne tego typu miejsce w powiecie pilskim, gdzie - wydawać się może - czas stanął w miejscu.

Stacja - co ciekawe - po otwarciu nazywała się Osiek nad Notecią, a od 1941 roku nazywa się Wyrzysk - Osiek. W sobotę 31 października wokół dworca był mały ruch. Budynek duży, ale nie zachwyca wyglądem. Stare okna, drzwi, obdrapane i zdewastowane ściany odpychają. Jest tu jednak pewien klimat, któremu nie da się oprzeć. Tu czas jakby się zatrzymał, dzięki czemu szczególnie w okresie jesienno-zimowym robi się bardzo tajemniczo. Uroku dodaje zabytkowa wieża ciśnień, która stoi w pobliżu dworca.

Dworzec, jak i w ogóle tutejsza trasa kolejowa ma ciekawą historie.

- Pierwotny projekt zakładał, że w powiecie wyrzyskim trasa kolei przebiegać będzie od Grabówna przez Wyrzysk do Nakła nad Notecią. Przy szczegółowym wytyczaniu trasy okazało się jednak, że zbyt pofałdowany teren uniemożliwia przeprowadzenie trasy przez Wyrzysk. Dzięki temu stacja kolejowa usytuowana została w Osieku, który liczył wtedy 600 mieszkańców - czytamy na stronie bazakolejowa.pl

Jest tam wzmianka o samym otwarciu dworca, które miało bardzo uroczysty charakter. Było to ogromne wydarzenie, w którym uczestniczył nawet... król!

- Uroczyste otwarcie linii kolejowej nastąpiło 26 lipca 1851 roku z udziałem króla Fryderyka Wilhelma IV i ministra handlu Augusta von der Heydta. Stacja w Osieku została na przywitanie króla udekorowana kwiatami, a sam monarcha został owacyjnie przywitany przez miejscową ludność. Nazajutrz został uruchomiony normalny ruch na tej linii. Prędkość pociągu nie przekraczała 35 km/h a podróż z Osieka do Berlina trwała około 10 godzin. Istniały osobne przedziały dla kobiet i mężczyzn a wagony II i III klasy były odkryte i pozbawiono oświetlenia8. Stacja w Osieku nad Notecią była stacją przeładunkową dla Wyrzyska i Łobżenicy. Z roku na rok wzrastał zarówno tonaż przeładunku towarowego, jak i ruch osobowy. Podczas gdy liczba pasażerów na stacji w Osieku wyniosła w 1853 roku 6943 osoby, to w roku 1866 wzrosła o 285% - do 26717 osób. Jeszcze większy wzrost zanotowano w ruchu towarowym. Wartość towarów przeładunkowych w Osieku wzrosła z 1518 talarów w roku 1853 do 7161 talarów trzynaście lat później, a więc o ponad 370%. Wzrastająca popularność kolei przyczyniła się do budowy drugiego toru w latach 1888-1889.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto