Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fascynacja i nauka. To była niesamowita zabawa z robotami [ZDJĘCIA]

Martin Nowak
Martin Nowak
Arch. Stowarzyszenie Nasza Wieś Naszym Domem
Stowarzyszenie „Nasza Wieś Naszym Domem” z Kamiennika w ramach zadań publicznych Ośrodka Działaj Lokalnie Czarnkowsko – Trzcianeckiej Lokalnej Grupy Działania, realizuje program „Działaj Lokalnie” Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności na mocy umowy zawartej z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce, zadanie pt. „Roboto COVID-owa przygoda”. Operacja polegała na zakupie dwóch robotów LEGO MINDSTROMS i przeprowadzeniu dwóch zajęć z robotyki i kodowania, dla dzieci przedszkolnych i młodzieży. Całkowity koszt zadania wynosił 3800 zł, w tym koszty kwalifikowane na zakup robotów i materiałów biurowych oraz obsługę finansową 3000 zł, natomiast wkład osobowy na prowadzenie warsztatów w ramach pracy wolontariatu wynosił 800 zł.

Fascynacja, czy nauka?

Już 15 lipca otrzymaliśmy z Ośrodka, Działaj Lokalnie, w Czarnkowie informację o zakwalifikowaniu zadania do dofinansowania i zaplanowanym podpisaniu umowy na powierzenie grantu. Pomimo tego, iż zakup robotów był w sierpniu, to zajęcia z przedszkolakami rozpoczęły się pod koniec września, natomiast z młodzieżą w październiku. Roboty wymagały wybudowania, zaprogramowania, ułożenia programu i eksperymentowania. Oczywiście wszystko po to, aby inicjatywa pt. „Roboto COVID-owa przygoda” wprowadziła uczestników zajęć w fascynujący świata nauki i robotów, a jednocześnie rozwinęła kompetencje techniczne i informatyczne. Choć były to tylko dwa spotkania, to pozostawiły one wśród uczestników pozytywny trwały ślad, którym mogli pochwalić się wśród rówieśników. Zadanie to pokazało, że technika jest zabawna, intrygująca, pasjonująca co skróciło dystans między nauką, a zabawą i sprawiło, że każdy uczestnik poczuł się blisko nauki. W czasie trudnego dla nas czasu pandemii ważne jest organizowanie czasu wolnego dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, zgodnie z zasadą „edukacja poprzez zabawę”, a budowanie robotów jest tego dobrym przykładem.

„Zostań w domu”

„Zostań w domu” hasło, które towarzyszy nam w czasie pandemii, a które uwiodło realizację zadania pt. „Roboto COVID-owa przygoda”. Korzystamy z nowinek technologicznych i jednocześnie poszukujemy nowych możliwości rozwoju. Jedną z nich jest integracja i wzmocnienie współpracy z rodziną, rodzące się pomysły, szukanie czegoś nowego, co nas inspiruje i zadowala. Dlatego roboty są przekazywane mieszkańcom, którzy choć na chwilę mogą przenieś się w świat robotyki i programowania, próbują swoich sił podczas programowania własnych robotów w domu i rozwijają umiejętności praktyczne, które przydadzą się każdemu młodemu człowiekowi w życiu. Ważnym celem jest także integracja z rodziną, dzieci mogą zaprezentować efekty swojej pracy najbliższym, a wykonanym zdjęciem lub filmem pochwalić się na Facebook-u Stowarzyszenia. Świat robotów umożliwia naszej społeczności przeciwdziałać epidemii i negatywnym jej skutkom, oraz służy dobru wspólnemu i jest odskocznią w zmaganiu się z problemami dnia codziennego. Udział w projekcie dał poczucie, że jesteśmy lepsi od mieszkańców dużych miejscowości.

Doświadczenie, czy zabawa?

Realizowane zadanie daje możliwość wymiany pomysłów, dzielenia się doświadczeniami i jednocześnie mogą oni udoskonalać wypracowane przez rodziny projekty. Ważne było również to, że można zastosować podstawową formą aktywności, jaką jest zabawa oparta na twórczym działaniu i eksperymentowaniu. Nauka kodowania sprawiła, że zaczynają rozumieć, jak one działają i biorą udział w tworzeniu nowych produktów technologicznych. Stworzyła się dla nich możliwości nabycia umiejętności z dziedziny robotyki i programowania. Nauka kodowania zachęciła uczestników do korzystania z ich wyobraźni i improwizacji. Ponadto, byli w stanie stworzyć coś, co działa, dawało im to ogromną satysfakcję, przyniosło niesamowite wrażenia i wzmocniło ich pewność siebie. Dlatego kodowanie za pomocą klocków LEGO MINDSTORMS było głównym wyznacznikiem do pozyskiwania zainteresowań dzieci i młodzieży. Nauka połączona z zabawą przeniosła uczestników warsztatów i ich rodziny do interaktywnego świata programowania, który opiera się na nowoczesnej technologii i łączy kodowanie z tradycyjnym konstruowaniem.

W czasie pandemii zmienia się nasze życie, sposób nauczania, jak również realizowanie zadań przez członków Stowarzyszenia z Kamiennika. Dotychczas, nie było zajęć z robotyki i programowania we wsi i Gminie Drawsko. Jest to nowa oferta edukacyjna dla społeczności wiejskie z włączeniem nowego środowiska, dzieci przedszkolnych z Przedszkola w Kamienniku. Obecnie unikamy klasycznego, teoretycznego podejścia do edukacji, a na bazie doświadczeń zdobywamy odpowiednią wiedzę. Najważniejsze są chęci i otwarty umysł oraz logiczne myślenie, w którym uczestnik musi podjąć decyzje w interakcji z robotem. Projekt stał się „iskierką” działań związanych z upowszechniania tej formy edukacji dla dzieci i młodzieży z Kamiennika.

Łucja Magdziarz
Prezes Stowarzyszenia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto