Historia zatopionych ciężarówek
W roku 1949 spuszczono wodę z zalewu przy elektrowni w Płytnicy wówczas w kilku miejscach spod lustra wody pojawiły się sprzęty wojskowe niemieckiej armii.
Zimą 17 lutego 1945 roku z oblężonej Piły przedarło się i podążało wzdłuż rzeki Gwdy około 15 000 żołnierzy niemieckich wraz ze sprzętem. Podążając wzdłuż rzeki chcieli dostać się na drugi brzeg by dołączyć do wycofującej się armii niemieckiej. W wielu miejscach próbowali przeprawy przez lód, lecz gęsty ostrzał z drugiego brzegu uniemożliwiał im przejście. Miejsca w których się przeprawiali naznaczone zostały zatopionym sprzętem. Kiedy w 1949 roku woda opadła na dnie ukazały się wozy, kości końskie, broń, pojazdy i rowery. Według dokumentów do których dotarli organizatorzy dzisiejszych poszukiwań w pewnym miejscu na z rzeki wystawały trzy niemieckie ciężarówki pod którymi podczas przeprawy załamał się lód.
Poszukiwania
Organizatorzy poszukiwań określili prawdopodobne miejsce nieudanej przeprawy i zaprosili zaprzyjaźnioną profesjonalną ekipę nurków z Centrum Nurkowego Tryton z Gdańska.
Pod okiem leśniczego Nadleśnictwa Złotów Marka Zenflera dotarli w miejsce domniemanej przeprawy i przeprowadzili poszukiwania. Badanie trwało około 2 godzin i niestety nie przyniosło pożądanych efektów. Rzeka w tym miejscu ma około 4,5 m głębokości, a w przyrzecznym rozlewisku było sporo utrudniającego poszukiwania mułu.
Jednak organizatorzy nie zrażają się i możliwe iż będą kontynuować poszukiwania w innym czasie i w innym miejscu rzeki. Trochę szkoda że nic nie znaleziono, ale to właśnie wliczone jest w koszta każdego poszukiwacza.
Jacek Grzesiak
Foto Jacek Grzesiak
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?