Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerem po Poznaniu coraz łatwiej. Dzięki Unii Europejskiej!

Monika Kaczyńska
Budowa Wartostrady następuje etapami. Docelowo system nowoczesnych dróg rowerowych po obu stronach rzeki ma liczyć około 10 kilometrów
Budowa Wartostrady następuje etapami. Docelowo system nowoczesnych dróg rowerowych po obu stronach rzeki ma liczyć około 10 kilometrów Łukasz Gdak
Do końca maja Poznań ma czas na złożenie wniosku o dotację na drogi rowerowe. To tylko jeden z elementów wprowadzania w życie strategii niskoemisyjnej. Rowerem po Poznaniu jeździ się coraz łatwiej. Dzięki Unii Europejskiej!

Zmniejszenie emisji spalin, a co za tym idzie poprawa stanu środowiska to jeden z ważnych celów rozwojowych województwa wielkopolskiego.

Zamiast autem, rowerem po Poznaniu
W ramach działania 3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska” zapisanego w WRPO 2014+ samorządy mogą starać się o dotacje zarówno na nowoczesne środki transportu (tramwaje, autobusy spełniające co najmniej normę emisji spalin Euro 6), jak i na budowę infrastruktury potrzebnej do zmiany nawyków komunikacyjnych mieszkańców. Rzecz w tym, by Wielkopolanie w jak największym stopniu rezygnowali z indywidualnego transportu samochodowego na rzecz komunikacji publicznej, a także transportu rowerowego i pieszego.

[Rowerem po Poznaniu coraz łatwiej. Dzięki Unii Europejskiej!

Obejrzyj zdjęcia!](https://poznan.naszemiasto.pl/rowerem-po-poznaniu-coraz-latwiej-dzieki-unii-europejskiej/ga/c4-4091619/zd/24935547)

Fundusze unijne wspierające realizację tego celu dotąd rozdzielano przede wszystkim w konkursach. Tych zakończonych, na przedsięwzięcia w ramach działania 3.3 „Wspierania strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska” w ramach WRPO 2014+ dotąd było siedem. Adresowane były one zarówno do beneficjentów z terenu aglomeracji kalisko-ostrowskiej, Obszarów Strategicznej Interwencji, Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, jak i do podmiotów z terenu całego województwa.

Kolejne 16,6 mln zł to pieniądze na dofinansowanie przedsięwzięć w ramach poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania - Miasto Poznań” w postępowaniu pozakonkursowym.

Rowerem po Poznaniu
Zakres przedsięwzięć, który miasto będzie mogło sfinansować z tej transzy unijnych pieniędzy, jest bardzo szeroki.

Budowa dróg rowerowych, towarzyszącej im infrastruktury, takiej jak kładki rowerowe, montaż energooszczędnego oświetlenia dróg rowerowych oraz parkingi typu B&R to tylko niektóre z możliwych działań.

Rowerem po Poznaniu

Dokumentacja projektu, którą Poznań planuje złożyć, jest już prawie gotowa.

Z pomocą unijnych funduszy zostaną zrealizowane kolejne prace przy budowie tzw. Wartostrady. Wartostrada, której budowa trwa etapami już od 2011 roku, to układ ścieżek pieszo-rowerowych wraz z infrastrukturą po obu brzegach rzeki.

- Wartostrada pełnić ma funkcję alternatywnego systemu transportu komunikacji rowerowej jako uzupełnienie dla publicznego systemu transportu i alternatywą dla komunikacji samochodowej

- informuje Ewa Siwińska z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Urzędu Miasta Poznania. - Odcinki w ramach projektu Wartostrada są na różnym stopniu zaawansowania; część z nich już istnieje, część jest projektowana i dopiero zostanie wybudowana. Cały projekt jest ze sobą ściśle związany, a podział projektu na poszczególne jego etapy wynikał z ograniczeń budżetowych - podkreśla.

W ramach przygotowywanego projektu miasto planuje doprojektować do istniejących już odcinków Wartostrady efektywne energetycznie oświetlenie oraz systemu kamer monitoringu, a także odpowiednie oznakowanie dróg.

Gdzie oświetlenia nie ma - zostanie ono zbudowane. Na tych odcinkach, na których istniejące oświetlenie nie spełnia aktualnych standardów efektywności energetycznej, planowana jest jego modernizacja tak, aby spełniało ono najwyższe obowiązujące obecnie standardy.

Docelowo Wartostrada ma liczyć około 10 kilometrów, a zakończenie całej inwestycji przewidziano na przyszły rok.

Rowerem po Poznaniu, ale nie tylko
W już zakończonych konkursach do dofinansowania wybrano szereg przedsięwzięć zmierzających do wcielania niskoemisyjnych strategii. Między innymi wchodząca w skład gnieźnieńskiego OSI gmina Niechanowo z unijnym wsparciem zbuduje drogę rowerową wiodącą przez Niechanowo, Gurówko i Cielimowo.

Gmina Kaczory wchodząca w skład pilskiego OSI dzięki dofinansowaniu z UE wynoszącemu ponad 1,6 mln zł zbuduje ścieżki rowerowe na odcinkach Kaczory-Śmiłowo i Kaczory-Morzewo oraz zatok dla autobusów kursujących po gminie.

Dzięki unijnemu wsparciu zostaną zrealizowane także inwestycje na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania. Można wśród nich wymienić budowę zintegrowanego węzłów przesiadkowych m.in. w Murowanej Goślinie, Skokach, Pobiedziskach, Biskupicach czy w Puszczykówku. W samym Poznaniu powstaną też parkingi typu P&R.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto