Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S10 z Piły do Wałcza i dalej. Ruszyły przetargi na odcinki o długości ponad 110 kilometrów. Mają powstać do 2028 roku

Szymon Chwaliszewski
Szymon Chwaliszewski
Wideo
od 16 lat
- Szukamy wykonawców na wszystkie osiem odcinków realizacyjnych tej trasy od Szczecina do Piły - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Realizacja ma się odbywać w systemie "Zaprojektuj i wybuduj". Zgodnie z zakładanymi terminami w przyszłym roku planowane jest podpisanie umów.

- Wykonawcy inwestycji opracują projekty budowlane i uzyskają decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej tzw. ZRID, co pozwoli rozpocząć prace w terenie w 2025 r. - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Dzisiaj przy drodze krajowej nr 10, na odcinku pomiędzy Starą Łubianką i Witankowem zwołano konferencję prasową. Uczestniczyli w niej przedstawiciele Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie oraz tamtejszego oddziału GDDKiA. Mówiono głównie o tym, jak duży ruch panuje na DK10 oraz jak wpływa to na bezpieczeństwo i czas podróży.

- Natężenie ruchu na tej trasie jest ogromne. To trasa tranzytowa na Warszawę. Wzmożony ruch powoduje, że jest to bardzo niebezpieczne i uciążliwe dla mieszkańców. Całkowite obejścia miejscowości przy dawnej DK10, w postaci drogi ekspresowej S10 to jest również nowa jakość podróżowania dla kierowców Po pierwsze chodzi o bezpieczeństwo. Po drugie dojazd mieszkańców na przykład Wałcza czy Piły do Szczecina - średnio teraz trasę pokonują z prędkością 60 km/h. Gdy wybudujemy drogę ekspresową ta prędkość przejazdu zwiększy się dwukrotnie, czyli dwukrotnie krótszy będzie czas dojazdu. Jak będzie wyglądała ta trasa jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. Mamy już obwodnicę Wałcza, obwodnicę Stargardu na tej trasie. To jest droga dwujezdniowa dwupasmowa o parametrach dróg ekspresowych czyli najbezpieczniejsze drogi w kraju. - mówił Łukasz Lendner - dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.

Jak będzie wyglądała S10 Piła-Wałcz?

Jak podaje GDDKiA odcinek rozpocznie się od końca obwodnicy Wałcza, która została oddana do ruchu w 2020 roku. Nowa trasa odejdzie w kierunku południowym od obecnego przebiegu DK10 omijając miejscowości Nowa Łubianka i Stara Łubianka. Na południe od m. Nowa Łubianka planowana jest realizacja pary MOP z rezerwą terenu na budowę stacji paliw i restauracji. Na przecięciu z drogą powiatową Stara Łubianka-Szydłowo powstanie węzeł drogowy Stara Łubianka. Następnie S10 wejdzie w tereny leśne i zbliży się do obecnego przebiegu DK10. Nowa trasa w śladzie obecnej DK10 przejdzie między Zbiornikiem Koszyckim i Jeziorem Zalew. Na przecięciu z drogą S11 planowana jest realizacja węzła drogowego Piła Północ z drogą ekspresową S11. W ramach inwestycji powstanie pełny układ drogowy węzła Piła Północ wraz z tymczasowymi włączeniami do istniejącej DK10 od wschodu i DK11 od północy. Na nowej trasie zaplanowano realizację węzłów drogowych Stara Łubianka i Piła Północ i pary MOP Stara Łubianka. Powstanie sześć wiaduktów, cztery estakady, przejście górne i przejście dolne dla zwierząt.

Dowiadujemy się również, że wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. GDDkiA zakłada, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.

- Przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu będziemy brać pod uwagę cenę, a także trzy pozacenowe kryteria. 20 proc. stanowi przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, kolejne 20 proc. można zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego. Cena stanowi 55 proc. - podaje GDDKiA.

Ponad 110 km

A dokładnie 113,4 km. Tyle kilometrów ma mieć S10 Szczecin – Piła. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga została podzielona na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).

Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.

Podczas konferencji padła informacja, że odcinek Piła - Szczecin powinien być oddany do użytku do 2028 roku. Jakie pozostałe plany budowy drogi S10?

- Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. - podaje GDDKiA.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć i materiału video z konferencji.

S10 z Piły do Wałcza i dalej. Ruszyły przetargi na odcinki o...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto