Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

V-DAY Piła 2011 po raz pierwszy - udany!

Redakcja
Na premierze spektaklu „Monologi Waginy” zabrakło krzeseł, nie zabrakło za to głośnego śmiechu, gromkich braw i ukradkiem ocieranych łez. Ostatni tydzień kwietnia, za sprawą organizowanej po raz pierwszy w Pile kampanii V-Day, upłynął w naszym mieście pod znakiem kobiet.

Przez trzy dni w gościnnych progach Klubu Rockowego Barka można było wziąć udział w trzech warsztatach, dwóch pokazach filmów i debacie. Największą furorę zrobił jednak premierowy pokaz spektaklu „Monologi Waginy” w reżyserii Kolektywu Reżyserskiego Niechcący.

Monologi Waginy zbyt kontrowersyjne dla prezydenta Piły

Pierwszy dzień kampanii rozpoczął się warsztatem plastycznym „Wagino-plastyka”, podczas którego uczestniczki własnoręcznie ozdobiły przygotowane dla nich naszyjniki, wykonały kobiece nadruki na koszulkach i ekologicznych torbach. Wieczorem zainteresowanie wzbudził film „Delikatnie nas zabijają 3” (reż. Sut Jhally), ukazujący obraz kobiet we współczesnych reklamach. Na podstawie filmu przeprowadzono warsztat „Krytycznego odbioru przekazu medialnego”, podczas którego uczestnicy poznali metody stosowane w celu wywierania wpływu na odbiorców reklam oraz dowiedzieli się, jak takiemu wpływowi nie ulegać.

Emisją filmu „Maska twardziela” (reż. Sut Jhally) otwarto drugi dzień kampanii V-Day Piła 2011. Film opowiada o współczesnym zjawisku przedefiniowania tradycyjnie rozumianej męskości. Po seansie odbyła się debata „Wyjść z klatki płci”, dotykająca problemów omawianych w filmie. Kolejnym punktem programu był wieczorny psychowarsztat „Blaski i cienie kobiecości” poprowadzony przez specjalistki pilskiego Centrum Psychoterapii i Rozwoju Person.

Najważniejszym punktem programu kampanii V-Day Piła 2011 była czwartkowa premiera spektaklu „Monologi Waginy” – sztuki nie tylko odważnej w swej formie, ale i innowacyjnie zrealizowanej.

- Stworzyliśmy społecznie zaangażowany teatr amatorski - mówi Joanna Frejus ze Stowarzyszenia TON KULTURY, organizatora kampanii V-Day Piła 2011 - Aktorki, które wystąpiły w spektaklu, zostały wyłonione w drodze otwartego castingu. Nie narzucaliśmy żadnych ograniczeń wiekowych, w efekcie, na scenie obok 30-latek pojawiły się zarówno studentki, jak i emerytki. Można więc powiedzieć, że projekt miał w sobie też aspekt międzypokoleniowej współpracy.

Ogromną rolę w przygotowaniu spektaklu pełniły właśnie aktorki.

- Chyba wszystkie czułyśmy, że pełnimy swego rodzaju misję – mamy przekazać publiczności to, co same właśnie sobie uświadomiłyśmy – że kobieta i jej ciało tworzą jednolitą całość, i to połączenie musi być harmonijne – mówi Aneta Molska, jedna z aktorek, grających w spektaklu „Monologi Waginy” - Próby do spektaklu były dla mnie nie tylko oddechem, urozmaiceniem monotonii życia, okazją do poznania nowych, ciekawych ludzi, ale też szansą poznania różnych aspektów kobiecości i różnych rodzajów kobiecości. Sam spektakl był dla mnie nie tylko zmierzeniem się z trudnym tekstem, ale i wielką niewiadomą co do reakcji publiczności, zwłaszcza w takim mieście, jak Piła.

A odbiór spektaklu przez pilską publiczność zaskoczył nawet organizatorów.

- Kompletnie nie spodziewaliśmy się takiego przyjęcia, takiej ilości osób, ani takich żywych, spontanicznych reakcji! – wspomina Joanna Frejus - Tuż przed rozpoczęciem imprezy nieśmiało ustawiliśmy na widowni dwa rzędy krzeseł. Potem optymistycznie dostawiliśmy jeszcze jeden. Kiedy zaczął się spektakl z radością donosiliśmy kolejne krzesła z sali obok – śmieje się.

Organizatorzy przyznają jednak zgodnie, że droga do realizacji kampanii była mocno wyboista.

- Biorąc pod uwagę warunki, w jakich przyszło nam funkcjonować oraz fundusze, jakimi dysponowaliśmy (okrągłe zero złotych), fakt, że udało nam się zrealizować tę kampanię w Pile to prawdziwy cud – mówi Sławek Kotarski ze Stowarzyszenia TON KULTURY – Zszokowała mnie postawa władz miasta, które nie chciały nawet objąć patronatem imprezy, mówiącej o wciąż lekceważonym problemie przemocy wobec kobiet i dziewcząt. Jest mi z tego powodu przykro, ale chcę wierzyć, że było to nieporozumienie, wynikające z niewiedzy, czy też braku świadomości, czym tak naprawdę jest kampania V-Day.

Na Pile jednak kampania się nie zakończyła. Spektakl „Monologi Waginy” został wystawiony również w Wałeckim Centrum Kultury.

- Aktorki miały możliwość sprawdzenia się na dużej scenie, w prawdziwie profesjonalnych warunkach: z garderobą, scenicznym oświetleniem, nagłośnieniem z prawdziwego zdarzenia. Takich warunków nie byliśmy w stanie zapewnić im w Pile – mówi Paweł Kowalski ze Stowarzyszenia TON KULTURY - Żeby móc skorzystać ze sceny Młodzieżowego Domu Kultury, musielibyśmy zapłacić 60 złotych za każdą godzinę jej użytkowania, co, biorąc pod uwagę zarówno sam spektakl, jak i próby, kosztowałoby nas ponad 700 złotych. Stowarzyszenie niestety nie dysponuje takimi środkami. Tym bardziej, że akcja od początku miała charakter charytatywny i wszystko, co udało się zebrać podczas zbiórki zostało przeznaczone na pomoc kobietom na Haiti i program walki z przemocą wobec kobiet.

Należy pamiętać, że wstęp na wszystkie spotkania i warsztaty był bezpłatny. Wchodząc na spektakl wystarczyło wrzucić do zbiórkowej puszki symboliczne 5 złotych.

Warto wspomnieć, że pilska akcja była częścią globalnego ruchu. Kampania V-Day od lutego do kwietnia 2011 roku była realizowana w ponad 140 krajach na całym świecie. Nasze miasto znalazło się też, obok Poznania i Warszawy, na liście tych, które zapoczątkowały ruch V-Day w Polsce.

Kampania V-Day to również akcja charytatywna. Podczas premiery spektaklu „Monologi Waginy” oraz zorganizowanej tuż po niej licytacji, w Pile zebrano ponad 500 złotych. Zgodnie z założeniami kampanii, środki te zostaną przeznaczone na pomoc kobietom – ofiarom przemocy: 10% kwoty trafi do ogólnoświatowej puli, którą Fundacja V-Day przekaże bezpośrednio kobiecym organizacjom na Haiti, reszta, zgodnie z zaleceniami Eve Ensler, pomysłodawczyni i głównej koordynatorki kampanii, posłuży realizacji lokalnego programu antyprzemocowego, o szczegółach którego już niedługo będziemy informować.


Oficjalny organizator kampanii V-Day Piła 2011:
Stowarzyszenie Kulturalno-Ekologiczne TON KULTURY
Koordynatorzy projektu:
Joanna Frejus
Aneta Molska
Paweł Kowalski
Sławek Kotarski
Aktorki:
Katarzyna Hejduk – „Powódź”; „Kobieta, która uwielbiała sprawiać waginom radość”
Daisy Kubiak – „Moja wagina jest wściekła”; „Mała fusia, która mogła”
Aneta Molska – „Warsztaty waginalne”; „Odzyskałam cipę”
Małgorzata Ozga – „Moja wagina była wioską”; „Myriam”
Bożena Wiśniewska – „Włosy”; „Powiedz to”
Danuta Zdzieszyńska – „Bo lubił na nią patrzeć”; „Byłam tam na Sali”
Joanna Frejus – intra, fakty
Reżyseria – Kolektyw Reżyserski Niechcący:
Joanna Frejus
Aneta Molska
Paweł Kowalski
Muzyka, realizacja dźwięku i światła:
Paweł Kowalski
Sławek Kotarski
Scenografia i wsparcie techniczne:
Bartosz Molski
Partner strategiczny:
Klub Rockowy Barka
Partnerzy:
Centrum Psychoterapii i Rozwoju Person
Boyówki Feministyczne
Bacuri.pl
Patroni medialni:
Feminoteka
Fakty Pilskie
Piła Nasze Miasto
Sponsorzy:
Colours Factory
Oceane Kosmetyka Profesjonalna
Miejski Zakład Komunikacji w Pile

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto