Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Pile rusza produkcja podwozi specjalnych pojazdów Gralion. W fabryce będzie pracować około 200 osób

Martin Nowak
Martin Nowak
Nowy inwestor, fabryka, prestiż, nowoczesna technologia i nowe miejsca pracy. Przy Fabrycznej w Pile będą produkowane podwozia do samochodów m.in. wojskowych i strażackich. Dzięki tej inwestycji będzie głośno o Pile nie tylko w całej Polsce, ale - w przyszłości - także za granicą.

Nowa fabryka w Pile

To było bardzo ważne wydarzenie dla rozwoju nie tylko polskiej gospodarki, ale także dla rozwoju Piły, która zyskała nowego inwestora. Na placu Akademii Nauk Stosowanych przy ul. Podchorążych - we wtorek 6 czerwca - zostały zaprezentowane pierwsze podwozia samochodów GRALION, na które długo czekali m.in. żołnierze i strażacy. Ich produkcja na całą Polskę i w przyszłości także świat, ruszy właśnie w Pile.

od 16 lat

- Produkcja samochodów ciężarowych pod polską marką to jest nowość. Polska od 2007 roku straciła tę możliwość, kiedy Star Man "wyszedł" z Polski całkowicie. Dzisiaj chcemy produkować w Polsce samochody zarówno cywilne, jak i wojskowe dla straży pożarnej, straży granicznej, wojska, więziennictwa czy też energetyki -

mówi minister Grzegorz Piechowiak - sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pełnomocnik rządu ds. Inwestycji Zagranicznych.

Inwestorem jest firma HILLTECH TRUCK Sp. z o.o., a inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Polskiej Strefy Inwestycji w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

- Pierwsze podwozia zostaną wyprodukowane już w tym roku. W ciągu kolejnych pięciu lat możemy spodziewać się produkcji liczonej w setkach. Bardzo ważne historycznie jest nawiązanie inwestora do pojazdów marki Star, które przez dziesięciolecia służyły w służbach m.in. wojskowych czy strażackich. Nowy pojazd będzie bardzo zaawansowany technologicznie, spełnia wszystkie najostrzejsze wymogi i rygory dla pojazdów tego rodzaju -

mówi Krzysztof Kielec, prezes zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. I dodaje:

- Cieszy nas również to, że inwestor zadeklarował bardzo bliską współpracę z firmami pilskimi. Będziemy mocno wspierać inwestora w budowaniu łańcucha dostaw - lokalnego i regionalnego tak, aby to zaawansowanie było jak najbardziej intensywne.

W fabryce montowane, a później również samodzielnie produkowane, będą dwa typy podwozi Gralion 244 oraz Gralion 266.

- Są to podwozia terenowe, wykorzystywane głównie do zabudowy samochodów z przeznaczeniem specjalnym, np. wozy strażackie czy karetki, ale także samochody na użytek służb celnych czy leśników. Ojczyzną aut jest włoska fabryka Tekne. Współpraca, którą nawiązaliśmy z włoskim przemysłem, pozwoli nam na polskim rynku być konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców i narzucanego przez nich czasu oczekiwania na gotowe podwozia -

mówi Wojciech Maślany, prezes Hilltech Truck.

Podwozia typu Gralion to nowość na polskim rynku pojazdów specjalnych. Ich głównym atutem jest zawieszenie, które poprzez zastosowanie technologii mostów portalowych uzyskują prześwit powyżej 40 cm, co w tej w tej klasie pojazdów jest wyższe od tradycyjnych konfiguracji. Dzięki tak wysokiemu prześwitowi podwozie GRALION zapewnia dużo lepsze możliwości pokonywania trudnych terenów. Dodatkowo pojazd występuje w wersji 4x4 lub 6x6, co gwarantuje pełną mobilność i niezawodność nawet na najbardziej wymagających miejscach.

Podwozia mogą być wykorzystywane zarówno jako podstawa do średnich wozów strażackich, które będą w stanie dotrzeć do nawet najtrudniejszych miejsc, ale również jako wojskowy pojazd bazowy w wersji podstawowej lub opancerzonej, karetki, pojazdy do ewakuacji, pojazdy serwisowe dla kolei czy w usługach komunalnych. Pojazd posiada również pełną homologację cywilną z Euro6, więc jest to także rozwiązanie dla odbiorców indywidualnych np.: pod kampery przeprawowe.

Jak Akademia Nauk Stosowanych zyska na nowej inwestycji?

- Historia zatoczyła koło, produkcja specjalnych podwozi ciężarowych w Pile, to dobra tradycja regionu pilskiego, która powraca na teren dawnej Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej (obecnie ANS). Młodzież, którą obecnie kształcimy na kierunku „Mechanika i budowa maszyn” w przyszłości będzie miała szansę praktykować, zdobywać doświadczenie, a później pracować w fabryce w naszym regionie. To ważny dzień dla naszej akademickiej społeczności -

mówi Donat Mierzejewski, rektor Akademii Nauk Stosowanych w Pile.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto