18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Wybierz szkołę- abc oświatowe

Artykuł sponsorowany
Wybierz szkołę. Ta decyzja będzie miała wpływ na przyszłe życie zawodowe, na kształtowanie zainteresowań, a być może też - na prywatne życie rodzinne...

Wybór szkoły po gimnazjum wiąże się z dużą odpowiedzialnością - o ile bowiem wcześniej zdobywaliśmy wiedzę podstawową, dość szeroką, to teraz będziemy musieli wybrać - skierować swoje zainteresowania ku kierunkom, z którymi wiążemy plany na przyszłość. Dlatego pierwszym pytaniem, jakie musimy sobie zadać, wybierając szkołę po gimnazjum, jest to - kim chcemy być w życiu, jaki zawód dla siebie upatrzyliśmy, i jakie nasze cechy charakteru oraz zainteresowania pasują do takiego wyboru.

Dopasuj do swojego charakteru
Osoby systematyczne, ceniące dobrą organizację, detale i punktualność dobrze będą się czuły w pracy, w której będą za siebie odpowiedzialne, a niekoniecznie zespołowej - np. w profesji architekta, czy informatyka. Podobnie jeśli ktoś jest nieśmiały, nie lubi występować przed szerszą publicznością, wybierze pracę, w której będzie mógł tego uniknąć - np. mechanika, informatyka, kucharza itp. Osoby lubiące nowe wyzwania twórcze, wybiorą zawody precyzyjne, nastawione na jedno rozwiązanie, np. lekarza, sprzedawcy, inżyniera, czy farmaceuty. Jeśli zaś tworzenie, wyznaczanie nowych trendów jest dla kogoś pasją, to na pewno sprawdzi się w pracy plastyka, malarza, dziennikarza, czy projektanta wnętrz.
By podjąć właściwą decyzję na tym etapie warto po prostu znaleźć doradcę zawodowego i porozmawiać z nim. W Internecie dostępne są też różne testy zawodowe, pozwalające sprecyzować własne predyspozycje.

Ogólniak czy zawodówka
Znając siebie i swoje oczekiwania co do dalszej edukacji wybieramy spośród trzyletnich liceów ogólnokształcących, techników - trwających cztery lata, a także spośród dwu- lub trzyletnich szkół zawodowych. Warto przy tym nie nastawiać się na szkołę, która jedynie spełnia kryterium zgodności z planami zawodowymi, ale nie mamy do niej dobrego dojazdu. Możliwość w miarę szybkiego i bezproblemowego codziennego dotarcia ma duże znaczenie - uczeń nie męczy się niepotrzebnie i z czasem nie ma powodów do zniechęcenia, tylko dlatego, że każdego dnia traci kilka godzin na podróże między szkołą a domem.

Rodzice mają głos
Kolejną pomocą w podjęciu decyzji będzie rozmowa z rodzicami lub z opiekunami - oni powinni podpowiedzieć, bazując na swoim doświadczeniu życiowym, czy wybrane lub dostępne kierunki są tym, co najbardziej przyda się młodemu człowiekowi. Jednocześnie będąc dla niego oparciem określą, w jakim stopniu mogą mu pomóc, np. finansowo przy korepetycjach, czy dojazdach do szkoły. Ich opinia jest też szczególnie ważna w kwestii wyboru szkoły publicznej lub niepublicznej - wówczas będą musieli określić, czy mogą płacić czesne.

Nie tylko drzwi otwarte
Jeśli już mamy te kroki zaliczone i wytypowaliśmy szkołę, do której chcielibyśmy chodzić, to ją po prostu odwiedźmy. Sprawdźmy, kiedy w danej placówce są drzwi otwarte, zapoznajmy się z oficjalnymi informacjami, i… zapytajmy także mniej oficjalnie samych uczniów, jak oceniają swoją szkołę, jakie widzą jej zalety i wady, na ile realizują w niej swoje plany na przyszłość. Pytajmy o wyposażenie pracowni, w tym komputerowej, o możliwość korzystania z nich dla pogłębiania zainteresowań, o sale gimnastyczną, toalety, stołówkę, bazę pomocy naukowych, czy o nieformalny charakter szkoły - napiętą dyscyplinę, czy raczej tolerancyjną atmosferę. Dobrze będzie też zasięgnąć opinii o możliwości wpływu własnego na życie szkoły, czy o stypendiach.
Własne rozpoznanie przeprowadźmy także w Internecie, sprawdzając czy szkoła ma swoją stronę, jakie są o niej opinie, jak wygląda w rankingach. Wreszcie warto zapoznać się z ofertą potencjalnych zajęć dodatkowych, jakie oferuje szkoła, a jakimi bylibyśmy zainteresowani. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że szkoła może nie mieć jeszcze dużej tradycji, bo działa na rynku od roku, czy dwóch, i nie ma jeszcze z tego powodu wyrobionej opinii. Rozmowy z jej uczniami i nauczycielami są wówczas obowiązkowe, i nie zastąpią ich najbardziej kolorowe ulotki reklamowe, zachęcające do podjęcia w niej nauki.

« Do szkoły ponadgimnazjalnej trzeba się dostać, nie wystarczy tylko jej wybrać - musimy więc starannie ważyć decyzję »

Instytucje ogłaszają w internecie

Wiele ważnych informacji znajduje się w internecie - dotyczą one np. naborów do szkół, ofert placówek, czy np. - na stronie Kuratorium Oświaty w Poznaniu - wykazu szkół i placówek województwa wielkopolskie-go wg stanu na 30 września 2012 r., czy ogólnopolskiego wykazu szkół i placówek wg województw - dane według stanu na 30 września 2012 r.

Matury blisko

Język polski, obcy nowożytny i matematyka są obowiązkowe na maturze' 2013.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło założenia projektu, przekazanego do konsultacji społecznych, a dotyczącego egzaminu maturalnego - jego nowe zasady mają obowiązywać od 2015 roku. Projekt zakłada, że podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego będą wymagania ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, podczas gdy obecnie taką podstawą są standardy wymagań określone w odrębnych przepisach. Nie ulega zmianie lista przedmiotów obowiązkowych (język polski, matematyka, język obcy nowożytny, języki mniejszości narodowych). Lista przedmiotów dodatkowych będzie obejmowała wszystkie przedmioty ujęte w podstawie programowej na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym, tj.: biologię, chemię, filozofię, fizykę, geografię, historię, historię sztuki, historię muzyki, informatykę, język polski, języki obce nowożytne, język łaciński i kulturę antyczną, języki mniejszości narodowych i języki mniejszości etycznych, matematykę, wiedzę o społeczeństwie. Lista nie obejmuje jedynie przedmiotu "wiedza o tańcu", ponieważ dla tego przedmiotu nie jest określona podstawa programowa na poziomie rozszerzonym.

Dodatkowe - rozszerzone
W części pisemnej przedmioty obowiązkowe będą zdawane na poziomie podstawowym, przedmioty dodatkowe wyłącznie na poziomie rozszerzonym, w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym. Uczeń będzie miał obowiązek przystąpienia do co najmniej jednego egzaminu dodatkowego (w części pisemnej) i prawo przystąpienia do pięciu kolejnych przedmiotów dodatkowych.
Zdający otrzyma świadectwo dojrzałości, jeśli uzyska co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów z każdego przedmiotu obowiązkowego zdawanych w części ustnej i pisemnej oraz przystąpi do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego, dla którego nie ma progu zdawalności. Wartość tego wyniku zweryfikują szkoły wyższe.

Uczelnie chcą wiedzy większej niż minimalna
Decyzja o obowiązkowym przystąpieniu do jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej wynika z obecnej praktyki rekrutacyjnej polskich uczelni, które oczekują od kandydatów na studia poszerzonej wiedzy z co najmniej jednego przedmiotu. Sugestia o obowiązkowym wprowadzeniu do egzaminu maturalnego jednego przedmiotu dodatkowego jest zawarta w uchwale Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich z maja 2011 r. w sprawie nowych zasad egzaminu maturalnego. Ramowe plany nauczania obowiązujące w szkołach ponadpodstawowych od 2012 r. wprowadzają obowiązek nauki od 2 do 4 przedmiotów w zakresie rozszerzonym w liceum ogólnokształcącym oraz 2 przedmiotów w zakresie rozszerzonym w technikum. Zatem od 2015 r. absolwenci liceów ogólnokształcących (absolwenci techników od 2016 r.) będą przygotowani do spełnienia tego obowiązku, dzięki któremu zwiększają swoje szanse na studiowanie wybranych kierunków studiów. Już obecnie kandydaci na studia coraz częściej decydują się na zdawanie dodatkowych przedmiotów, choć dotąd nie były obowiązkowe. Jak wynika z zestawienia - w latach 2010-2012 30 proc. maturzystów nie przystąpiło do egzaminu z przedmiotu dodatkowego, 70 proc. maturzystów przystąpiło do co najmniej jednego egzaminu z przedmiotu dodatkowego, przy czym sukcesywnie wzrasta liczba uczniów zdających dwa lub więcej przedmiotów dodatkowych.

Witamy na egzaminie
Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego, języków mniejszości narodowych oraz z języków mniejszości etnicznych sprawdza umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowanej tzw. tekstem kultury, tj. obrazem, wierszem, fragmentem dzieła literackiego, tekstem o języku. Egzamin ustny z języka polskiego zastępuje dotychczasową prezentację. Maturzysta wylosuje zadanie egzaminacyjne składające się z tekstu kultury oraz polecenia odnoszącego się do tego tekstu. Egzamin składa się z dwóch części: wypowiedzi monologowej maturzysty (ok. 10 min.) oraz rozmowy zdającego z zespołem (ok. 5 min.). Część ustna egzaminu z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego będzie przeprowadzana tylko na poziomie dwujęzycznym.
Wyniki egzaminu maturalnego w części ustnej będą wyrażone w procentach, w części pisemnej - w procentach i na skali centylowej, dzięki której zdający będą mogli porównać swoje osiągnięcia egzaminacyjne z wynikami innych uczniów. Wynik na skali centylowej powie im, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik z danego przedmiotu.

Terminy egzaminów

Zostało pół miesiąca!

W 2013 r. egzamin maturalny, zarówno w części ustnej, jak i części pisemnej, będzie przeprowadzany od 7 do 28 maja. Każdego dnia będą przeprowadzane dwie sesje egzaminacyjne: pierwsza o godz. 9:00, druga - o 14:00. Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych.

« W maju 2013 r. około 365 000 absolwentów przystąpi do egzaminu maturalnego »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto