Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zepsuły się buty, a sklep nie chce ich przyjąć? Co zrobić?

Ewa Auer
Zepsuły się buty
Zepsuły się buty
Pilaninowi po miesiącu noszenia zepsuły się buty. Sklep reklamacji nie przyjął, twierdząc, że to naturalne zużycie. Co zrobić w takich sytuacjach? Jak dochodzić swoich praw? Kto może pomóc?

Przypadek pana Stanisława pewnie nie jest odosobniony. 10 września w jednym ze sklepów obuwniczych na ul. Śródmiejskiej w Pile kupił buty sportowe, za jedyne 40 złotych. Wygodne, tyle, że z nie z naturalnej skóry.

- Stwierdziłem, że do chodzenia wystarczą przynajmniej na kilka miesięcy - wyznaje.

PO MIESIĄCU ZEPSUŁY SIĘ BUTY

Po miesiącu jednak w jedynym z butów pękła podeszwa. Woda zaczęła dostawać się do środka. Pan Stanisław oczywiście przestał w nich chodzić i dokładnie 25 listopada udał się do sklepu z reklamacją. Liczył, że sprzedawca buty mu wymieni. W końcu minął zaledwie dobry miesiąc, odkąd je kupił. Tymczasem niebawem otrzymał pisemną odpowiedź, w której sklep odmawia przyjęcia reklamacji z takim oto uzasadnieniem: "Wada obuwia powstała w skutek naturalnego zużycia. Brak podstaw do uznania reklamacji".

>>> Zobacz też: Pół roku bez ZUS i kredyt podatkowy. Dla kogo?

- Byłem mocno zdziwiony, sądziłem, że jeśli sklep odmówi, to poda jakąś inną przyczynę. A tu powód odmowy - naturalne zużycie. To niby co, but był na miesiąc? A z drugiej strony to jak miałem je inaczej użytkować? Na rękach nosić? - pyta zdenerwowany.

ZEPSUŁY SIĘ BUTY, SKLEP ODMAWIA REKLAMACJI. CO ZROBIĆ?

Czy sklep miał prawo odmówić przyjęcia reklamacji, w taki sposób uzasadniając odmowę?

- Może napisać wszystko, niestety. Ale konsument powinien dochodzić swoich praw - radzi Aleksandra Pęska, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów w Pile.

Pani rzecznik tłumaczy, że konsument ma dwie możliwości. Może skorzystać z ustawy konsumenckiej, która zobowiązuje sprzedawcę do odpowiedzialności za każdy towar przez dwa lata. Druga to skorzystanie z gwarancji.

- Gwarancja jest umową jaką zawiera klient z producentem towaru. Może obejmować różny okres. Z reguły takie umowy zawierane są podczas zakupu droższego sprzętu AGD - tłumaczy.

Radzi jednak aby skorzystać z umowy konsumenckiej.

- To łatwiejsza droga. Najpierw proponujemy mediację między sprzedawcą a konsumentem, a sprzedawcy się na nią z reguły godzą - dodaje.

ZEPSUŁY SIĘ BUTY? IDŹ DO INSPEKCJI HANDLOWEJ

Sprawami reklamacji obuwia na co dzień zajmuje się jednak pilska delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, która ma swoją siedzibę przy Dzieci Polskich 26.

- W ramach reklamacji w pierwszej kolejności w grę wchodzi naprawa obuwia, w drugiej jego wymiana. Jeśli i to się nie uda to klient powinien otrzymać zwrot pieniędzy - tłumaczy Lucyna Traczyk, specjalista z WIIH w Pile.

A co jeśli sprzedawca nie pójdzie na żaden układ?

- W tej sytuacji konsument może skierować spór do sądu powszechnego. My nie mamy możliwości karania sprzedawcy - dodaje Tkaczyk.

Zapewnia jednak, że 80 procent spraw kończy polubownie.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto