Zwiększenie dostępności budynku dworca Piła Główna dla osób z niepełnosprawnością. Taki był jeden z głównych celów przebudowy pilskiego dworca, która pochłonęła 23 mln złotych. Dworzec po przebudowie oddano do użytku ponad trzy lata temu. Na ile stał się bardziej dostępny dla niepełnosprawnych niż stary, który pod tym względem przypominał wręcz niezdobytą twierdzę? Sprawdzili to teraz kontrolerzy NIK. Nie tylko w Pile.
W latach 2014-2017 PKP SA przeprowadziła modernizację 20 dworców w całym kraju. Kontrolą NIK objęto cztery duże dworce (Bydgoszcz, Kraków, Opole, Szczecin) oraz trzy mniejsze - oprócz Piły także Kalisz i Kędzierzyn-Koźle. Jak się okazało, najwięcej grzechów wobec niepełnosprawnych popełniono na etapie projektowania, gdyż nie uwzględniono wszystkich potrzeb osób niepełnosprawnych. W efekcie zmodernizowane dworce są mniej przyjazne niepełnosprawnym pasażerom niż powinny być.
- W żadnym ze skontrolowanych obiektów stwierdzone przeszkody nie wykluczały możliwości korzystania z transportu kolejowego przez osoby z niepełnosprawnością. Nie uwzględniono jednak wszystkich potrzeb niepełnosprawnych. Najwięcej barier napotykały osoby z wadami wzroku. Najmniej z wadami słuchu. Wciąż niektóre utrudnienia powodują konieczność korzystania ze wsparcia osób towarzyszących albo asysty personelu dworca - podkreśla NIK w swoim raporcie.
Co znalazło się w raporcie dotyczącym Piły Głównej?
-Inwestycja przyczyniła się do poprawy jakości obsługi pasażerów, w tym również osób niepełnosprawnych i o ograniczonej zdolności poruszania się. Stwierdzono jednak, że wejście do budynku dworca od strony parkingu, ze względu na znajdujące się tam dwa stopnie, było niedostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim - stwierdza NIK w pilskiej części raportu.
W czterech innych miejscach niepełnosprawni mieli utrudnione wyjście z budynku dworca na perony. Problemem były wyjścia wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi wahadłowe, których otwarcie osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim może sprawić dużą trudność. To jeszcze nie koniec.
- Wejście do budynku dworca zlokalizowane najbliżej parkingu z miejscami niepełnosprawnych było zamknięte. Automaty do sprzedaży biletów były niedostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Brak części ścieżek prowadzących na perony, a w istniejących występowały liczne, istotne ubytki i uszkodzenia. Brak właściwego oznakowania przeszkód przezroczystych. Nie działały urządzenia wzmacniające słuch - wyliczają kontrolerzy NIK.
Efektem każdej kontroli NIK są zalecenia dla kontrolowanych instytucji, a później kontrola wykonania tych zaleceń. Na pilski dworzec bardziej przyjazny niepełnosprawnym trzeba będzie więc jeszcze poczekać.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?