MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury: Do 2035 r. powinniśmy odtworzyć drugi tor na kolejowej trasie Poznań - Piła

PAP
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa - mówi w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa - mówi w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Waldemar Wylegalski
W ocenie wiceszefa resortu infrastruktury Piotra Malepszaka odbudowa drugiego toru na trasie kolejowej Poznań - Piła to konieczność. "Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r." - ocenił w rozmowie z PAP. Wiceminister wypowiedział się też na temat przebudowy dworca Poznań Główny i budowy kolei szybkich prędkości na zachód od Poznania.

Rozbudowa linii kolejowej Poznań - Piła

Rozwój linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą jest kluczowym elementem w planach modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej. Wiceminister infrastruktury podkreślił znaczenie tej inwestycji, mówiąc:

- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa.

Realizacja tego projektu ma zakończyć się do roku 2035, co jest uznawane za realny termin zakończenia prac, o ile projekt zostanie wpisany jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski. Wiceminister dodał:

- Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r. To jest realny termin, gdybyśmy dzisiaj wpisali to jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski.

Przebudowa dworca Poznań Główny

Kolejnym ważnym punktem na mapie inwestycji jest przebudowa dworca Poznań Główny. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, w rozmowie z "Głosem Wielkopolskim" ocenił, że: "analizy nie uzasadniają dużej ingerencji w stację i zburzenia starego dworca. Lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie obecnego budynku dworca - "chlebaka" - do ul. Głogowskiej".

Jednak zanim dojdzie do jakiejkolwiek dużej inwestycji, w ciągu najbliższych dwóch lat konieczna jest poprawa przepustowości przejazdu przez stację. Wiceminister zaznaczył:

- Jeszcze bez tej dużej inwestycji.

Przyszłość szybkich połączeń kolejowych

W kontekście rozwoju szybkich połączeń, wiceminister infrastruktury wyjaśnił, że nie planuje się zwiększania prędkości na istniejących liniach z 160 km/h do 200 km/h. Zamiast tego, skupienie ma być na budowie nowych linii, takich jak tzw. "ygrek", czyli połączenie kolejowe dużych prędkości Warszawy przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wiceminister stwierdził:

- Nie zrobimy tego. Zostajemy z prędkością 160 km/h. Ona jest bardzo efektywna dla tego ruchu, który prowadzimy do Warszawy, do Wrocławia, w kierunku Zbąszynka, Gniezna, Szczecina, Krzyża Wlkp. Prędkość 200 km/h nie jest prędkością bardzo efektywną, jeśli bierzemy pod uwagę bardzo intensywny ruch pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych, towarowych.

Co więcej, plany dotyczące kolejowego połączenia dużych prędkości łączącego Berlin z Poznaniem i dalej z Warszawą są traktowane jako perspektywa długoterminowa, z realizacją możliwą do roku 2050. Wiceminister wyraził swoją opinię na ten temat:

- Jeśli chodzi o KDP do Berlina, a w wydaniu krajowym ona by miała bardziej służyć poprawie połączeń do Szczecina i Gorzowa Wlkp., to realnie myślę, że jest to perspektywa do 2050 r. Perspektywa odległa, ale podchodzę bardzo realistycznie do tego. Właściwie 2040 r. to byłby wariant bardzo optymistyczny.

autor: Szymon Kiepel

szk/ drag/ wus/

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto