W czasach kiedy, odchodziły powoli parowozy, a zastępowały je dieslowskie lokomotywy z bliskiego wschodu dotknęło to również wąskiego toru w Polsce.
Tak samo było w Białośliwiu na kolejce wąskotorowej, gdzie za dobrych czasów czyli w latach 50 XX wieku pracowało na linii Białośliwie wąskotorowe aż do Bydgoszczy dziennie nawet do 30 parowozów. Spadek przewozów, nierentowane odcinki zmuszały dyrekcje kolejki do redukcji lokomotyw i przewozów. Kolejny czynnik to coraz droższy węgiel, remonty i obsługa parowozów zmusiły DOKP w ramach RWPG do zastąpienia tych leciwych maszyn rumuńskimi lokomotywami spalinowymi typu L30h w przypadku Białośliwia. Na Wyrzyską Kolejkę Powiatową przybyło 10 lokomotyw, które zostały rozdysponowane na Białośliwie i Nakło nad Notecią zaczynając od numeru inwentarzowego PKP 51.
W 1977 roku przybył pierwszy transport do Białośliwia, drugi w 1978 a ostatni w 1981 roku. Do dzisiejszych czasów ostała się jedna z nich o numerze Lyd2-56 z silnikiem Maybacha, która przyjechała w drugim transporcie z Rumunii. Pozostałe właściciel kolejki czyli Powiat Pilski w 2014 roku zezłomował lub sprzedał uważając, że są kompletnie nieprzydatne. Naszemu stowarzyszeniu, które opiekuje się kolejką w Białośliwiu od 2000 roku udało się zachować jeden egzemplarz, który wymagał mnóstwo prac.
Historia tej lokomotywy jest ciekawa ponieważ w 1989 roku została wysłana do Rumunii na remont i nie mogła już wrócić dlatego, że zaczęło się obalanie rządów małżeństwa Ceausescu przez te polityczne zamieszki przybyła dopiero po roku i została zadysponowana jako zapas w lokomotywowni WKP w Nakle nad Notecią, gdzie przejechała tylko 1780 km i jeździła głownie tylko z okazji specjalnych przejazdów dla zagranicznych gości.
Teraz przeszła generalny remont w warsztatach w Białośliwiu, co nie było ani tanie ani proste, ponieważ brakowało bardzo dużo kluczowych części, a następnie odbiorów i badań. Brakujących części brakowało za sprawą lokalnych złodziejaszków i zbieraczy złomu.
Cała naprawa trwała 3 lata, dzięki sponsorom, ludziom dobrej woli oraz firmom specjalistycznym aż w końcu udało się ją uruchomić i przygotować do jazdy. Podczas prowadzonych prac naprawczych założyliśmy w Internecie zrzutkę na zakup zbiorników ciśnieniowych, które są kluczowe do obsługi lokomotywy m.in. hamulce, sterowanie, napęd i sygnał. Nasze miały już prawie 40 lat więc wymagały wymiany. Ku naszemu zdziwieniu cel na zrzutce osiągnęliśmy bardzo szybko, wystarczyło tylko złożyć w specjalistycznej firmie projekt i zamówić nowe zbiorniki a następnie zamontować i przeprowadzić próbę z badaniem przez TDT.
Lokomotywa została zaprezentowana na jednym ze zlotów kolejek wąskotorowych, który od 10 lat organizujemy przeważnie na początku lipca i została ochrzczona przez głównych mechaników Radosława Olejniczaka i Grzegorza Godzielińskiego imieniem Rubinek, jako symbol szlachetnego jak kamień egzemplarza no i ze względu na jej kolor.
Przez wszystkie dotychczasowe lata prezentowała się w różnej konfiguracji, uczestniczyła w paradach lokomotyw w Białośliwiu oraz na specjalnych okazjach. Nasza kolejka jest otwarta do tego stopnia, że można do lokomotyw wejść, zwiedzić od środka i poczuć klimat minionej epoki. Celem uruchomienia ostatniego egzemplarza Lyd2 w Białośliwiu było to, żeby pokazać młodszemu pokoleniu i nie tylko jak przez ponad 30 lat takie lokomotywy nowoczesne jak na swoje lata służyły przewożąc niezbędne dla przemysłu towary, ludzi z miejsca A do B i przyczyniły się do rozwoju lokalnych przemysłów.
Podczas eksploatacji pod koniec zeszłego roku zaczęły odmawiać posłuszeństwa akumulatory, w jednym zwarły się cele a pozostałe po kilku tygodniach miały podobny objaw. Teraz w okresie jesienno - zimowym kiedy trwają prace remontowo naprawcze naszego taboru Rubinkowi brakuje prądu, jego baterie wytrzymały 7 lat, to wg. nas bardzo długo.
Dlatego ponownie za pośrednictwem zrzutki internetowej zwracamy się do sympatyków i ludzi dobrej woli z prośbą o pomoc w zbiórce na zakup nowych baterii dla naszego dzielnego rumunka.
Niestety koszt takich akumulatorów, a potrzebujemy cztery sztuki waha się od 5,5 do 7 tys. zł w zależności od marki. Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się osiągnąć cel i pokażemy się z Rubinem na kolejnych imprezach w Białośliwiu i nie tylko.
Tekst:
Radosław Olejniczak
Sekretarz zarządu TWKP Białośliwie
Rzecznik prasowy TWKP
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?